Nestlé stopt met het ophemelen van het drankje Boost

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft aangekondigd dat de Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft beslist voortaan geen gezondheidsvoordelen meer toe te schrijven aan het kinderdrankje 'Boosts Kids Essentials", aangezien deze voordelen niet bewezen zijn.

Met het kartonnen drinkbusje wordt ook een strootje mee geleverd dat voedingssuplementen bevat: probiotica die zogezegd het afweersysteem van kinderen tussen 1 en 13 jaar zouden verbeteren.

De bewering dat als kinderen het product drinken ze minder vlug ziek worden heeft de tests niet doorstaan. De FTC verzet zich vooral tegen een commercial van Nestlé die vertoond werd in de herfst van 2008 tot de herfst van 2009. Daarin werd het beeld getoond van een meisje met een drinkbusje waar uit het rietje een beschermende cirkel werd gevormd tegen de niesbuien van een jongetje waarna die cirkel uitdeinde naar een trap waardoor het meisje naar een basketbalring kon klimmen.

Er is nu met het bedrijf een overeenkomst gesloten die bepaalt dat de Nestlé Food Group geen enkele verklaring over het positief effect van haar producten meer mag verspreiden tenzij ze ondersteund wordt door een studie van het Agentschap van de Voedselveiligheid of tenzij de uitspraken met betrekking tot diarree zijn gebaseerd op minstens twee klinische studies.

Het OIVO is heel blij dat de US Federal Trade Commission een einde heeft gesteld aan de misleidende praktijken van Nestlé. Door een aantal gezondheidsvoordelen te verbinden aan soms nutteloze drankjes proberen producenten in te spelen op de nieuwe gezondheidstrends en argeloze consumenten op die manier aan zich te binden. Europa heeft sinds kort een bindende en duidelijke wetgeving omtrent dergelijke praktijken.

Lees meer www.dieetteam.be.